Rituální porážky patří do středověku. Senátoři by je měli zakázat, píše v komentáři biolog Korec
Porážení zvířat v souladu s náboženskými obřady připomíná pochod smrti v orientálním barbarském hávu. Nově ho v Česku budou smět provádět i komerční jatka. Jsem zásadně proti, píše ve svém komentáři pro Zvířecí zprávy biolog a ředitel táborské zoo Evžen Korec.
Islám svým věřícím nařizuje konzumovat pouze jídlo, které je takzvaně „halal“. V případě masa to znamená, že se zvíře musí porazit speciálním způsobem zvaným „dhabíha“. Takovou porážku může provádět pouze věřící muslim. Má na hlavě tradiční muslimskou pokrývku kufi a opakovaně provolává slávu muslimskému bohu slovy „Alláhu akbar“. Zvíře přitom položí na zem směrem ke Kábě a jeho kolega, který si až dosud brousil nože, zvíře před zraky přihlížejících podřízne.
Náboženská pravidla nařizují jediným tahem nože protnout krční tepnu tak, aby byl se přerušil přívod krve do mozku. Zvíře pak musí zcela vykrvácet, protože muslimové považují krev za nečistou. Někdy se podříznuté zvíře pověsí za nohy, aby vykrvácelo rychleji, jindy ho nechají krvácet vleže tak, jak ho podřízli. Podobný postup uplatňují také židovští věřící v případě košer potravin.
Jde o naprosto barbarský zvyk, u kterého mě překvapuje kromě neuvěřitelné krutosti také to, že je v Evropě jednadvacátého století stále běžně rozšířený a povolený. Náboženské obce rituální porážky běžně provádí i u nás, což je naprosto nepochopitelné. Poslanci nyní navíc umožnili, že u nás podobných porážek rapidně přibude.
Až dosud mohly zvířata porážet rituálním způsobem jen církve a náboženské společnosti. Je paradoxní, že zrovna novela zákona na ochranu zvířat proti týrání rozšiřuje okruh těch, kdo může zvířata takto brutálně zabíjet. Nově toto povolení získali i všichni provozovatelé komerčních jatek. Dá se proto očekávat, že takto vedených porážek výrazně přibude.
Poslanecká sněmovna se rozvolněním pravidel pro náboženské porážky zabývala už loni na podzim, po obří vlně kritiky ale nápad raději ministr zemědělství stáhl. Letos v únoru se návrhem zabývali poslanci znovu, tentokrát s malou změnou – jatka budou muset zvířata před podříznutím omráčit elektrickým proudem. Tento elektrošok ale nesmí zvíře usmrtit. Pokud totiž zvíře zemře jinak než vykrvácením, považuje islám jeho maso za haram, tedy zakázané a nepřípustné k jídlu.
Pro církve a náboženské společnosti se navíc vůbec nic nemění, stále smějí podřezávat zvířata za plného vědomí bez jejich předchozího omráčení. Nechápu, že je takové týrání zvířat v Evropě jednadvacátého století vůbec možné.
Jakožto dlouholetý chovatel mnoha druhů zvířat a jejich celoživotní milovník jsem zásadně proti, abychom u nás tolerovali středověké způsoby, kvůli kterým zvířata neskutečně trpí. Apeluji proto na senátory, kteří nyní budou novelu zákona schvalovat, aby tuto praxi v Česku nadobro zakázali. Mrzký výdělek z prodeje halal či košer masa nemůže vyvážit bolestivou a nedůstojnou smrt živého tvora.
Evžen Korec
biolog a ředitel ZOO Tábor
Úvodní foto: Pexels
RNDr. Evžen Korec, CSc.
je vystudovaný molekulární biolog a genetik. Je to spoluautor jedenácti patentů v oblasti molekulární biologie a genetiky a více než dvaceti vědeckých publikací ve špičkových světových časopisech.
V roce 2015 se stal majitelem Zoologické zahrady Tábor, které hrozil zánik a rozprodej nebo utracení zvířat. Protože má ale zvířata velmi rád a jejich osud mu není lhostejný, rozhodl se zoo zachránit. Už v červnu roku 2015 se podařilo ZOO Tábor znovu otevřít pro veřejnost. Generálním sponzorem této zahrady se stala společnost EKOSPOL, kde je Evžen Korec generálním ředitelem a předsedou představenstva.