Čuníci mají vyšší IQ než psi, přesto s nimi jednáme hrubě. Chci to změnit, říká zpěvačka Jana Fabiánová

Krávy jsou hravá a vlídná zvířata, prasata mají dokonce vyšší inteligenci než psi. Přesto s nimi zacházíme hrubě a jejich jména jsme ponížili na nadávky. To by se mělo změnit, je přesvědčená herečka a zpěvačka Jana Fabiánová. 
 
Stejně jako další české osobnosti se proto zapojila do kampaně Nadačního fondu One Heart, která se snaží s tímto zautomatizovaným přístupem k hospodářským zvířatům bojovat. „Vnímám, že opravdové změny je možné dělat skrze přetnutí takto zabudovaných jazykových vzorců a automatických reakcí,“ řekla Zvířecím zprávám.
 
Kromě ní výzvu „Nenadávejme si do zvířat!“ podpořili třeba i herci Jan Cina nebo Marek Taclík. Přidal se také zpěvák Ben Cristovao nebo módní návrhářka Zuzana Osako. „Doufám, že přispějeme k soucitnějšímu pohledu lidí na úděl hospodářských zvířat,“ vysvětluje jejich pohnutky Jana Fabiánová.
 
 
Kdy jste sama naposledy použila „zvířecí“ nadávku? 
Bohužel včera večer a až díky této kampani jsem si uvědomila, jak moc to mám zažité. A to jsem si jako mnohaletá veganka myslela, že mám, co se týká respektu vůči zvířatům, v podstatě čistý štít. Nemám. Pořád je tu ještě velký prostor na zlepšení. 
 
Proč by si na něco takového měli lidé dávat pozor? 
Protože jazyk, naše vyjadřování, úzce souvisí s tím, jak nahlížíme na svět. A to souvisí s tím, jakou hodnotu přidělujeme ostatním živým tvorům. To, že jsme názvy živočišných druhů jazykově degradovali na nadávky, vlastně odráží neúctu vůči těmto zvířatům. A přitom krávy jsou vlídná, hravá a velmi sociální zvířata. Prasata mají dokonce vyšší IQ než psi. Problém vnímám hlavně v tom alibismu, který z toho pro nás druhotně vyplývá. Pokud zacházíme hrubě s hospodářským zvířetem, které jsme hodnotově a jazykově ponížili na nadávku, tak to pro naše svědomí už není taková „zátěž“. Je to taková podprahová obhajoba krutosti, což je za mě hrozně špatně. 
 
Proč jste se zapojila právě do kampaně fondu One Heart?
Vnímám, že opravdové změny je možné dělat skrze přetnutí takto zabudovaných jazykových vzorců a automatických reakcí. Doufám, že změny povedou k soucitnějšímu pohledu lidí na úděl hospodářských zvířat. Fond One Heart a jejich kampaň mi v tomto ohledu mluví z duše. Jsem vděčná, že je můžu podpořit.

Podívejte se na video, které v rámci kampaně vzniklo:


Text: Veronika Rodriguez a Adéla Knapová
Úvodní foto: archiv Jany Fabiánové
Video: Nadační fond One Heart