Řidiči, dávejte prosím pozor. Stovky psů končí za podzimních plískanic pod koly aut

Stovky psů každoročně skončí pod koly aut. Děje se to nejčastěji v zimě, když je špatná viditelnost a na cestě námraza. Podle veterinářů jsou úrazy po dopravních nehodách dokonce jednou z nejčastějších příčin úmrtí domácích mazlíčků. Zahyne při nich až třináct procent všech psů.

Nejprve běžel zajíc, potom pes. „Dupnul jsem rychle na brzdu, vyhnout se jim ale nešlo,“ vzpomíná řidič z Olomouce. Z polí se totiž valila mlha a cesta byla mokrá. „Skončilo to velkým karambolem,“ popisuje muž. Zajíc srážku nepřežil, pes musel na veterinu.

Jeho majitel navíc dostal pokutu. „Zvíře si totiž nezajistil, takže se dopustil přestupku,“ vysvětlil policejní mluvčí František Kořínek. 

Skoro dvě stovky psů ročně

Příběhů, jako je tento o Olomoucka, se ročně odehrají desítky. Třeba letos jich dopravní experti prozatím napočítali přes 180. A to se do statistiky Centra dopravního výzkumu nedostanou všechna zvířata. Pokud je totiž pes malý a nezpůsobí řidiči žádnou škodu, lidé havárii často nenahlásí. Přestože by měli. 

Z dat přitom vyplývá, že většina psů skončí pod koly aut v zimě – tedy v období od listopadu do února. „Důvod je jednoduchý: Je dřív tma a psi jsou hůř vidět,“ vysvětluje Michal Bíl z Centra dopravního výzkumu. Nehody se podle něj nejčastěji stávají přímo v obci, nebo v její bezprostřední blízkosti. To znamená tam, kde psi chodívají se svými majiteli na procházku.


Statistika sražených psů od listopadu 2024 až do 25. října 2025. Zdroj: Srazenazver.cz


Velké procento nehod pro zvíře dopadne fatálně. „Podle studie, kterou si nechalo zpracovat vedení brazilského města São Paulo, umírá právě na úrazy způsobené dopravními nehodami třináct procent všech psů,“ vypočítává veterinářka Daniela Patricia Tozetto z Federální univerzity Paraná.

Jde přitom o úmrtí zbytečná. Podle organizace Home4Pets se jim dá většinou zabránit. Stačí nepouštět pejska z vodítka. Zvlášť pokud se s ním člověk pohybuje v neznámém prostředí.

Základ je správné vodítko

„Ze všeho nejdůležitější je prevence. Chovatel by měl svého psa vždy dobře zabezpečit – pořádně nasazeným obojkem a kvalitním vodítkem,“ řekla už dříve Zvířecím zprávám zástupkyně této organizace Petra Vojtíšková.

Lidé by se podle ní měli vyhnout například flexi vodítkům, která jsou oblíbená hlavně u majitelů malých plemen. „Pokud se totiž pejsek splaší a uteče, zvuk chrastící plastové rukojeti ho při útěku ještě více vyděsí,“ podotýká. Obojek je podle ní dobré vybavit ještě i GPS lokátorem, který psa v případě útěku vypátrá.



Pokud už se pes ztratí a zraní se pod koly aut, měl by k němu člověk přistupovat obezřetně. Platí to nejenom pro cizí osoby, ale i pro samotného majitele zvířete. „Pes totiž může být dezorientovaný a v šoku, tím pádem i agresivní,“ vysvětluje psí terapeutka a administrátorka webu Prvnípomocpropsy.cz Zuzana Wildmannová. Mohl by proto kohokoliv v okolí pokousat.

„Přestože nemá žádné viditelné zranění, je vždy dobré psa odvézt i na nejbližší veterinu. Může totiž například vnitřně krvácet, nebo mít jiný ne zcela zjevný zdravotní problém,“ doplňuje žena.

Majitel psa spolu s řidičem auta by měli také informovat policii. Pokud zvíře uhyne a nemá poblíž žádného páníčka, měl by se o ně postarat příslušný obecní úřad.



A jak je to s odpovědností za škodu? Podle advokáta Roberta Plicky je na vině většinou chovatel psa. „Pokud jel řidič v souladu se všemi předpisy a nesrazil zvíře úmyslně, zůstává odpovědnost na majiteli zvířete. Měl si totiž svého mazlíčka uhlídat,“ vysvětluje. Jakoukoliv škodu na autě tedy uhradí páníček.

Totéž platí i pro jiná zvířata. „Ze soudní praxe je známý i případ, kdy jezdec nezvládl svého koně. Poté, co z něj sesedl, mu splašený kůň utekl,“ popisuje Plicka. Zvíře pak vběhlo do vozovky a způsobilo dopravní nehodu. Při ní se nejenom zranilo, ale zanechalo škodu i na autě. „Soud pak rozhodl, že je za to odpovědný právě vlastník koně,“ dodává právník. 

Vězení a ztráta řidičáku

Trest ale podle něj může čekat i na řidiče auta. A to v případě, že by od nehody ujel. „Tím by se totiž dopustil přestupku, za který mu lze udělit až pětitisícovou pokutu,“ doplňuje Plicka. Jestliže by se něčeho podobného dokonce opakovalo, mohl by takový člověk přijít i o řidičák. A to až na šest měsíců. 

Ještě hůř by dopadl takový řidič, který by srazil zvíře úmyslně. „Zvlášť pokud by tím jeho majiteli způsobil škodu nikoli nepatrnou – tedy vyšší než pět tisíc korun,“ připomíná právník. Za tento trestný čin by mohl jít řidič až na rok do vězení. V některých případech by podle Plicky mohl soud rozhodnout dokonce o nepodmíněném trestu v délce od dvou do šesti let – a to za týrání zvířat.


Cestujete s mazlíčkem v autě na volno? V případě nehody mu podepisujete rozsudek smrti. Podívejte se: 


Zdroje: Centrum dopravního výzkumu, Federální univerzita Paraná, organizace Home4Pets, web Prvnípomocpropsy.cz, Policie ČR, AK Plicka & Partners a The Royal Automobile Club of Spain.

Text: Nella Skállová
Úvodní foto: Freepik
Video: The Royal Automobile Club of Spain