Přestaňte používat buldočky a perské kočky v reklamách, vyzývají veterináři. Podporuje to týrání

Přední evropské veterinární organizace vyzvaly reklamní agentury i jejich klienty, aby při svých marketingových kampaních přestali používat buldočky a další tuponosá plemena. Jejich množení totiž podle veterinářů hraničí až s týráním chovem.

Placaté čumáky, vykulené oči, uši jako netopýři. Z roztomilých buldočků se staly doslova celebrity. Opanovaly i světovou reklamu. obchodníkům už pomáhali prodat kdeco: kosmetiku pro muže, boty či sladké nápoje. V roli nabubřelé filmové hvězdy se tito psi objevili také ve videoklipu propagujícím nový model slavné britské automobilky. Podobně se do reklamních spotů dostaly i perské kočky nebo mopslíci, tedy zástupci dalších brachycefalických plemen.

Jenomže podle veterinářů je to špatně. Účast tuponosých plemen v marketingových kampaních totiž jen zvyšuje popularitu těchto zvířat a poptávku po takových mazlíčcích. „Brachycefalická plemena jsou přitom přešlěchtěná a jejich další množení hraničí s týráním chovem,“ upozorňuje například veterinářka Radka Vaňousová. Buldočci podle ní trpí častými deformitami páteře, srdečními problémy a dýchacími potížemi. „Šlechtěním se totiž zkrátily jejich obličejové části natolik, že při dýchání nasají až o osmdesát procent méně kyslíku než další psi,“ vysvětluje.

Potýkají se rovněž s výtoky z očí, záněty spojivek či kožními chorobami. „Poslední jmenovaný problém je opravdu běžný – tato zvířata totiž mívají hodně zvrásněnou kůži. V záhybech se pak mohou skrývat různé dermatitidy, záněty a kvasinkové infekce,“ potvrzuje i další veterinářka Kateřina Černá.


Doporučujeme: Buldočka bych si pořídil znovu, přiznávají lidé. Že se dusí, nevadí


Foto: Pexels

Čtyři přední evropské veterinární organizace už proto vyzývají firmy a reklamní agentury, aby už žádná tuponosá plemena ve svých marketingových kampaních nepoužívaly. „Řada lidí si pak takového psa či kočku pořídí, aniž by tušila, jaké zdravotní problémy tyto mazlíčky trápí a proč,“ uvádí v otevřeném dopise. K výzvě se přidaly konkrétně Federace evropských asociací veterinárních lékařů malých zvířat (FECAVA), Unie praktických veterinárních lékařů (UEVP), Federace veterinárních lékařů (FVE) a Mezinárodní společnost kočičí medicíny (ISFM).

Podpořte zdravější postupy

Marketéři a inzerenti, kteří při propagaci svých produktů sáhnou k tuponosým plamenům, podle nich nesou spoluzodpovědnost za to, že si lidé při volbě zvířecího parťáka vybírají právě tyto mazlíčky. „Od chovu těchto zvířat je potřeba naopak odrazovat,“ uvádějí přední veterinární organizace.

Žádají proto společnosti, aby důsledky svých reklamních kampaní zvážily a zavázaly se k nepoužívání brachycefalických zvířat. „Přispějí tak k dobrým životním podmínkám zvířat a podpoří zdravější chovatelské postupy,“ uzavřeli veterináři.


Zdroje: Federace evropských asociací veterinárních lékařů malých zvířat (FECAVA), Unie praktických veterinárních lékařů (UEVP), Federace veterinárních lékařů (FVE) a Mezinárodní společnost kočičí medicíny (ISFM) a Komora veterinárních lékařů ČR.

Text: Veronika Rodriguez
Úvodní foto: Pixabay