Stovky psů zahynou pod koly aut. Hlavně za nižší viditelnosti v zimě

Stovky psů každoročně skončí pod koly aut. Děje se to nejčastěji v zimě, když je špatná viditelnost a na cestě námraza. Podle veterinářů jsou úrazy po dopravních nehodách dokonce jednou z nejčastějších příčin úmrtí domácích mazlíčků. Zahyne při nich až třináct procent všech psů.

„Jakmile jsem toho psa uviděl, dupl jsem na brzdu,“ vzpomíná na rok starou nehodu pětačtyřicetiletý řidič modré Octavie. Pes mu vběhl do cesty, když proháněl zajíce z nedalekého lesíku. Vyhnout se mu prý nešlo. Na cestě totiž byla námraza a zvíře bylo v odpoledním šeru špatně vidět. Skončilo pod koly a zahynulo.

„Psa si poté převzal jeho majitel, který byl přítomen na místě,“ konstatoval už jenom olomoucký policejní mluvčí František Kořínek. Protože si chovatel své zvíře nezajistil, čekalo ho ještě jedno nepříjemné překvapení: několikatisícová pokuta. „Dopustil se tím totiž přestupku,“ doplnil mluvčí.

Podobných příběhů se na českých silnicích odehrají každoročně desítky. Třeba jen od ledna do října tohoto roku srazili řidiči aut 209 pejsků. (Přehled za jednotlivé měsíce ukazuje grafika na konci tohoto článku.) A to se do statistiky, kterou sestavuje Centrum dopravního výzkumu, nemusela dostat všechna zvířata. Pokud je totiž pes malý a nezpůsobí řidiči žádnou škodu na autě, řada lidí nehodu nenahlásí. Přestože by měli. 


Doporučujeme: Jako z Harryho Pottera. Po finských lesích běhají zvířata se světélkujícím parožím


Foto: Pixabay

Z dlouhodobé statistiky přitom vyplývá, že většina psů skončí pod koly aut právě v zimě – tedy v období od listopadu do února. Důvod je jednoduchý: „Je dřív tma, takže jsou psi hůř vidět,“ vysvětlil Zvířecím zprávám Michal Bíl z Centra dopravního výzkumu. Nehody se podle něj nejčastěji stávají přímo v obci, nebo v její bezprostřední blízkosti. To znamená tam, kde psi chodívají na procházku.

Velké procento nehod dopadne pro zvíře fatálně. „Podle studie, kterou si nechalo zpracovat vedení brazilského města São Paulo, umírá právě na úrazy způsobené dopravními nehodami třináct procent všech psů,“ vypočetla v časopise Clinica Veterinária zvěrolékařka Daniela Patricia Tozetto z Federální univerzity Paraná.

Stačí dobré vodítko

Jde přitom o úmrtí zbytečná. Podle Petry Vojtíškové z organizace Home4Pets by jim totiž zabránilo málo: stačilo by nepouštět psy z vodítka. Zvlášť pokud se s nimi člověk pohybuje v neznámém prostředí.

„Ze všeho nejdůležitější je prevence. Chovatel by měl svého psa vždy dobře zabezpečit, a to pořádně nasazeným obojkem a kvalitním vodítkem,“ připomíná Petra Vojtíšková. Vhodná podle ní nejsou takzvaná flexi vodítka, která jsou oblíbená hlavně u majitelů malých plemen. „Mají totiž chrasticí plastové rukojeti. Pokud se tedy pes splaší a uteče, zvuk rukojeti ho ještě víc vyděsí,“ vysvětluje. Obojek je podle ní dobré vybavit i GPS lokátorem, který psa v případě útěku vypátrá. 


Doporučujeme: Rakovina ho připravila o čenich. Při unikátní operaci ale dostal pes Marley nový


Foto: Freepik

Pokud už se nehoda stane, majitel psa s řidičem by měli informovat policii. O zvíře bez páníčka by se měl postarat příslušný obecní úřad.

A jak je to s odpovědností za škodu? Podle advokáta Roberta Plicky je na vině většinou chovatel psa. „Pokud jel řidič v souladu se všemi předpisy a nesrazil zvíře úmyslně, zůstává odpovědnost na majiteli zvířete. Měl si totiž svého mazlíčka uhlídat,“ vysvětluje. Pokud tedy zvíře způsobilo jakoukoliv škodu na autě, musí ji uhradit jeho páníček.

Totéž platí i pro další zvířata. „Ze soudní praxe je známý případ, kdy jezdec nezvládl svého koně, a poté co z něj sesedl, mu splašený kůň utekl. Zvíře pak vběhlo do vozovky a způsobilo dopravní nehodu. Při ní se nejenom zranilo, ale způsobilo i škodu na autě. Soud pak rozhodl, že odpovědný za škodu je vlastník koně,“ ilustruje současnou praxi Plicka. 

Pokuta či vězení

Trest ale může čekat i na řidiče auta. A to v případě, že by od nehody ujel. „Tím by se totiž dopustil přestupku, za který mu lze udělit pokutu,“ doplňuje Robert Plicka. Jestliže by se něčeho podobného opakovalo, mohl by takový člověk přijít až na šest měsíců o řidičák. 

Ještě hůř by dopadl řidič, který by srazil zvíře úmyslně. „Zvlášť pokud by tím jeho majiteli způsobil škodu nikoli nepatrnou – tedy vyšší než pět tisíc korun,“ připomíná právník. Za tento trestný čin by pak mohl jít řidič až na rok do vězení.  



Zdroje: Centra dopravního výzkumu, časopis Clinica Veterinária, Home4Pets, Advokátní kancelář PLICKA & PARTNERS.

Text: Veronika Rodriguez
Úvodní foto: Freepik